Home · Przybornik Na Szkolenia · Flota furgonetek

Flota furgonetek

Jesteś pracownikiem działu logistyki w firmie Unilever. Planujesz zakup, dzierżawę lub leasing 10 dużych furgonów dostawczych. Musisz wybrać najdogodniejszą formę finansowania… Studium przypadku z dziedziny zarządzania.


 


FIRMA I FLOTA SAMOCHODOWA


Unilever to jeden z wiodących światowych koncernów FMCG. Jako producent żywności, chemii domowej i kosmetyków musi posiadać flotę pojazdów dostawczych średniej wielkości. Są one wykorzystywane do transportu mniejszych partii towarów, stojaków i akcesoriów promocyjnych do sklepów, transportu stoisk i materiałów na targi branżowe czy imprezy dla klientów.


Dział logistyki – a dokładnie menedżer floty samochodowej – odpowiada za nadzór nad wszystkimi posiadanymi w firmie samochodami. Dba o przeglądy techniczne, ubezpieczenia, likwidację szkód powypadkowych, wynajem samochodów zastępczych, zakup nowych pojazdów i sprzedaż zużytych, itp.


Menedżer floty odpowiedzialny jest też za analizę różnych dostępnych na rynku form zakupu (albo dzierżawy lub leasingu) pojazdów. Chodzi o to, by firma pozyskiwała nowe auta w sposób możliwie najbardziej ekonomiczny.


 


TWOJE ZADANIE


W Unileverze obowiązuje zasada, że furgonetki po pięciu latach użytkowania (zwykle z przebiegiem rzędu 250.000 km) są sprzedawane na wolnym rynku. Natomiast firma kupuje lub wynajmuje w ich miejsce nowe pojazdy. Za 3 miesiące nastąpi właśnie moment wymiany 10 furgonetek.


Przygotowując się do tej operacji wynegocjowałeś z dealerem samochodowym cenę zakupu wynoszącą 100.000 zł netto za jeden w pełni wyposażony pojazd. Teraz rozważasz kilka opcji sfinansowania go:




  1. zakup na kredyt




  2. leasing




  3. wynajem długoterminowy




Inne warianty – np. zakup za gotówkę, zakup z ratą balonową itp., wykluczyłeś już wcześniej. Firma nie może sobie pozwolić na zaangażowanie aż miliona złotych w tylko jedną inwestycję, oznaczałoby to bowiem krótkoterminowe obniżenie płynności finansowej, a w momencie nadchodzącego kryzysu jest to spore ryzyko.


Za kilka dni udasz się do dyrektora finansowego ze swoją rekomendacją – która z powyższych opcji jest najbardziej korzystna. Musisz przygotować odpowiednie wyliczenia i przedstawić mu dokładną analizę kosztów.


 


WAŻNE INFORMACJE




  • Koszt leasingu to stała miesięczna rata leasingowa w wysokości 3200zł za jeden pojazd, zawiera ubezpieczenie samochodu




  • Opcja poleasingowego wykupu pojazdu – cena to 15.000zł




  • Okres leasingu – 3 lata,




  • Wynajem długoterminowy – opłata to 4% aktualnej wartości pojazdu miesięcznie, wartość pojazdu liczona jest na początek każdego roku najmu zgodnie z odpisami amortyzacyjnymi.




  • W cenie wynajmu długoterminowego zawarte jest jego serwisowanie i ubezpieczenie




  • Kredyt finansuje 100% wartości netto pojazdu, spłacany jest w ratach malejących przez 5 lat (stała jest miesięczna rata kapitału podstawowego, zaś odsetki spłacane są na bieżąco), oprocentowanie wynosi 9%, kapitalizacja jest miesięczna, a prowizja za wzięcie kredytu to jednorazowa opłata w wysokości 2%.




  • Czas amortyzacji samochodu – 5 lat




  • Cena sprzedaży używanego pojazdu po 5 latach, liczona wg. dzisiejszych cen – 30.000zł.




  • Ubezpieczenie pojazdu – 5% wartości z danego roku wg. stawek amortyzacyjnych, ubezpieczenie kupowane na początku każdego kolejnego roku.




  • Średni roczny koszt serwisowania pojazdu to 5000zł.




  • Wszystkie podane w zadaniu kwoty są cenami netto, firma jest płatnikiem VAT.




 


PYTANIE


Jakie łączne koszty poniesie Unilever, jeśli wybierze najbardziej opłacalne ekonomicznie rozwiązanie? Podaj łączną kwotę – sumę zakupu/leasingu/najmu, serwisowania i ubezpieczenia.


Dla potrzeb tego zadania przyjmij, że przez najbliższe 5 lat skale podatkowe VAT, sytuacja makroekonomiczna i prawna się nie zmienią, a wejście Polski do strefy Euro pozostanie neutralne z punktu widzenia kosztów pozyskania samochodu.

03.06.2016. 14:11